Kontaktuj ma:

[email protected]

Nájdeš ma aj tu:

Ako sa zbaviť akné stravou?

čo je to akné

Ako sa zbaviť akné stravou?

Určite viete, že akné ma pred pár rokmi poriadne vytrápilo a aj keď je to už lepšie, stále som sa ho nezbavila úplne. V mojom prípade veľa robí strava. Práve preto som oslovila pani Vaškovú z Genovital.sk, ktorá sa zaoberá výživou a výživovým poradenstvom z pohľadu modernej medicíny v kombinácii s poznatkami a skúsenosťami tradičnej čínskej medicíny. Pripravila pre vás zaujímavý článok, ktorý aj mne veľmi pomohol zorientovať sa v strave vhodnej pre aknóznu pleť. Pretože liečba akné začína z vnútra! 

Čo je to akné a ako vzniká?

Akné je nepríjemné zápalové ochorenie mazových žliaz s lokalizáciou hlavne na tvári a v hornej polovici trupu a chrbta, často postihujúce mladých ľudí v puberte. Nevyhýba sa ani dospelým. Predovšetkým v období puberty dochádza pod vplyvom hormonálnych zmien k zvýšenej sekrécii kožného mazu a k vzniku komedónov. V dôsledku bakteriálnej infekcie môže dôjsť až k zápalu mazovej žľazy a tvorbe nepríjemných vriedkov.  Často pozorujeme zhoršené prejavy akné aj u žien pred začiatkom menštruácie čo je spojené s hormonálnou sekréciou v luteinizačnej fáze menštruačného cyklu.

Predispozícia k tvorbe akné je daná najmä geneticky na základe polygénne viazanej dedičnosti. To znamená, že na tvorbe akné sa spoločne podieľajú gény zodpovedné za vlastnosti mazových žliaz, tvorbu keratínu a pomerné zastúpenie jednotlivých hormónov v tele.

Ako sa zbaviť akné stravou?

Intenzitu prejavov akné vieme do určitej miery ovplyvniť aj správnym zložením stravy. Odporúčam vyhýbať sa sladkostiam (čokoláda, rôzne keksíky, cukríky, sladené vody…) mastným a koreneným jedlám, údeninám, veľkému množstvu mliečnych výrobkov, alkoholu, káve a fajčeniu.

Mliečne výrobky môžu mať vplyv na akné a je vhodné čiastočne nahradiť rastlinnými (napr. ryžové, mandľové, sójové). Biele pečivo, ktoré je chudobné na živiny, obsahuje hlavne škrob a lepok je vhodné nahradiť celozrným. Celozrné pečivo obsahuje viac vitamínov hlavne skupiny B, vitamín E, nenasýtené mastné kyseliny, vlákninu, minerály (horčík, vápnik, draslík, fosfor, železo). Rovnako je veľmi dôležité do svojho jedálnička zaradiť dostatočné množstvo zeleniny a ovocia.

vhodná strava na akné

 

Liečba akné z vnútra – aké zvoliť výživové doplnky?

Jedným z faktorov, ktoré dokážu čiastočne ovplyvňovať zápalové procesy v tele a tým aj akné sú správne zvolené výživové doplnky.

Optimálny príjem omega – 3 a omega – 6 polynenasýtených mastných kyselín a ich vzájomný pomer. V ideálnom prípade by malo byť zastúpenie omega – 3 a omega – 6 v pomere 1 : 5 až 1 : 1. Zo živočíšnych zdrojov omega – 3 mastných kyselín sú najdôležitejšie morské ryby napr. losos, makrela, sardinky, slede. Z rastlinných zdrojov nachádzame omega – 3 mastné kyseliny hlavne v ľanovom oleji a v semienkách (chia, konopné, ľanové).  Zdrojom omega – 6 polynenasýtených mastných kyselín sú napr. slnečnicový, repkový, sezamový olej. Vo všeobecnosti máme výrazne vyšší príjem omega 6 mastných kyselín, preto je vhodné nezabúdať doplňovať omega -3 vhodnými potravinami.

Medzi najdôležitejšie vitamíny ovplyvňujúce liečbu akné patrí vitamín A, D, E, C. Z minerálov je to hlavne zinok.

  • Vitamín A okrem iných veľmi dôležitých funkcií v rámci metabolizmu pozitívne ovplyvňuje zdravý vzhľad pleti a slizníc. Nachádzame ho v živočíšnych potravinách, alebo vo forme karotenoidov v ovocí a zelenine. Na liečbu akné sa často užívajú retinoidy – deriváty vitamínu A.
  • Vitamín D do určitej miery ovplyvňuje proliferáciu kožných buniek. Väčšinu potrebného vitamínu získavame pôsobením slnečného žiarenia na našu pokožku. Zvyšok konzumáciou živočíšnej stravy (vajíčka, mliečne produkty, rybí tuk).
  • Vitamín E je silným antioxidantom. Podporuje hojenie a vzhľad pokožky. Vo forme výživových doplnkov odporúčam užívať vo forme d-alfa tokoferolu. V tejto forme sa vyskytuje v prírode. V lekárni je dostupný aj v syntetickej podobe ako dl-alfa tokoferol, ale prírodná forma má lepšiu vstrebateľnosť.
  • Vitamín C je vo vode rozpustným antioxidantom. Podieľa sa na tvorbe kolagénu, ovplyvňuje procesy hojenia a pomáha vstrebávať železo. V prírodnej forme ho nachádzame v ovocí a zelenine.
  • Zinok podporuje procesy spojené s hojením pokožky, ale aj celkovú imunitu. Vo forme výživových doplnkov sa odporúča pikolinát, alebo glukanát zinku (tieto formy menej dráždia sliznicu žalúdka).
    V strave ho nachádzame vo vajíčkach, morských plodoch, tekvicových semienkach, pšeničných klíčkoch atď.

Pri liečbe akné samozrejme nesmieme zabúdať na kvalitnú kozmetiku.

Páčil sa vám odborný pohľad na liečbu akné? Mne pani Vašková veľmi pomohla. Chcem sa jej poďakovať za jej čas a článok, ktorý si pre vás pripravila. Ak ste z Prešova, môžete ju navštíviť a konzultovať svoje zdravotné problémy osobne. Stačí ju kontaktovať a dohodnúť si termín stretnutia. Je veľmi milá, pozorná, dôsledná a za seba ju môžem doporučiť. Ak by sa vám takýto článok páčil, môžeme pre vás pripraviť ďalší článok na zaujímavú tému.

Schválne – napíšte mi do komentára, aká téma by vás zaujímala nabudúce. 

No Comments

Post A Comment

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.